SZTUKA EUROPY WSCHODNIEJ / ИСКУССТВО ВОСТОЧНОЙ ЕВРОПЫ / THE ART OF EASTERN EUROPE T. V
Tom V: Co znajduje się w obrazach Henryka Siemiradzkiego? / Что изображено на картинах Генриха Семирадcкого? / What’s there in the paintings of Henryk Siemiradzki, red. Jerzy Malinowski & Irina Gavrash
Spis treści: Jerzy Malinowski, Od redakcji / От редакции / From the editor; Witold Dobrowolski Wazy greckie w twórczości Siemiradzkiego / The Greek vases in Henryk Siemiradzki’s “idylls”; Agnieszka Kluczewska-Wójcik „L’effet de réel” . Fragmenty rzeczywistości w obrazach Henryka Siemiradzkiego / Effet de réel. Fragments of reality in Henryk Siemiradzki’s works; Maria Nitka, Figuralizm Henryka Siemiradzkiego / The Figuralism of Henryk Siemiradzki; Agnieszka Świętosławska Czas poszukiwań. Młodzieńcze obrazy rodzajowe Henryka Siemiradzkiego / A time of searching. Early genre scenes by Henryk Siemiradzki; Leiła Chasjanowa „Siemiradzki z całego serca kochał naturemorte . . .” / Leyla Khasyanova, Siemiradzki all soul loved “naturemorte”...; Надежда Усова, Доверие Александра Македонского к врачу Филиппу Генриха Семирадского в Национальном художественном музее Республики Беларусь: путь к триумфу. История создания и бытование картины / Nadezhda Usova, Henryk Siemiradzki. Alexander of Macedon Trust's the Doctor Philip (1870) from the collection of the National Art Museum of the Republic of Belarus: the way to triumph. the history of its origin; Grzegorz First, Egipt Siemiradzkiego. Scena męczeństwa pierwszych chrześcijan (Męczeństwo św. Tymoteusza i Maury jego małżonki) / The Egypt of Henryk Siemiradzki. The Martyrdom of the first Christians (Saint Timothy and Saint Maura, his wife); Екатерина М. Коляда Античный ландшафт в живописи Генриха Семирадского / Ekaterina M. Kolyada, Ancient landscape in the art of Henryk Siemiradzki; Елена А. Ржевская Мотивы античной архитектуры в творчестве Генриха Семирадского / Elena a. Rjevskaya, Motifs of antique architecture in the creative work of Henryk Siemiradzki; Paulina Adamczyk, Heroiny, muzy, niewolnice, opiekunki… Kobiety w obrazach Henryka Siemiradzkiego: kategorie wizerunków, funkcje i kunszt wyobrażeń / Heroes, musicians, slaves, nannies... Women in Henryk Siemiradzki’s paintings: categories of images, functions and the craftsmanship of images; Beata Biedrońska-Słotowa Tkaniny i ubiory w obrazach Henryka Siemiradzkiego / Textiles and clothes in paintings by Henryk Siemiradzki; Dominika Sarkowicz, Wizerunki rodziców czy teściów? Uwagi o dwóch portretach pędzla Henryka Siemiradzkiego z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie / Portraits of the artist’s parents or parents in law? Remarks on two pictures by Henryk Siemiradzki from the National Museum in Krakow’s collection; Magdalena Laskowska „Domowe portrety”. Przyczynek do badań nad życiem i twórczością Henryka Siemiradzkiego (1843–1902) w oparciu o rysunki i szkicowniki artysty ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie / “Domestic portraits”. Contribution to research on the life and work of Henryk Siemiradzki (1843–1902) based on drawings and sketches by the artist from the collections of the National Museum in Krakow; Anna Masłowska, Czy dziewiętnastowieczne fotografie są wiarygodnym źródłem do odczytywania treści obrazów Henryka Siemiradzkiego? / Are nineteenth-century photographs a reliable source for reading the content of Henryk Siemiradzki’s paintings?; Наталья Мозохина, Открытые письма начала ХХ века с картин Генриха Семирадского / Natalya Mozokhina, Postcards from the beginning of the 20th century based on Henryk Siemiradzki’s pictures; Monika Paś, Pamiątki po Henryku Siemiradzkim (1843–1902) w zbiorach Działu Rzemiosła Artystycznego, Kultury Materialnej i Militariów Muzeum Narodowego w Krakowie / Mementoes of henryk Siemiradzki (1843–1902) in the collections of applied art, Material culture and Militaria Department of the National Museum in Krakow; Maria Nitka, Kamilla Twardowska, Henryk Siemiradzki – malarz słowa / Henryk Siemiradzki – the word painter.
Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata & Wydawnictwo Tako, Warszawa–Toruń 2017 ISSN 2353-5709 (s. 218)