Logo Instytutu
Polska wersja Polska wersja Polska wersja English version

PROGRAM KONFERENCJI

Antyk w polskiej sztuce i kulturze artystycznej końca XVIII – początku XXI wieku. Od Franciszka Smuglewicza do Igora Mitoraja

PISnSŚ & SARP, Warszawa – Pawilon SARP, 21 – 23. 09. 2022

 

21. 09. 2022

Otwarcie

Prof. Jerzy Malinowski (Prezes PISnSŚ), O badaniach nad tradycją antyku w polskiej sztuce i kulturze artystycznej końca XVIII – początku XXI wieku

 

I.

Dr Małgorzata Biłozór-Salwa (UW), Między dokumentacją a kreacją. Franciszek Smuglewicz i jego inspiracje starożytnością

Dr Aleksandra Krypczyk-De Barra (MNK), Ofiara westalki.  O pewnej konwencji obrazowania kobiet w europejskim malarstwie schyłku XVIII wieku na podstawie „Portretu Heleny z Massalskich Potockiej” Franciszka Smuglewicza

Dr Emilian Prałat (MNP, Muzeum Adama Mickiewicza, Śmiełów), Smuglewiczowie w Śmiełowie  

Prof. Aleksandra Bernatowicz (IS PAN), Antyk – wybór elit. Malarstwo dekoracyjne epoki stanisławowskiej: Vincenzo Brenna i inni  

Dr Marzena Królikowska-Dziubecka (Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych; PISnSŚ), Antyk w rysunkach artystów polskich przełomu XVIII i XIX wieku 

 

II.

Prof. Ryszard Mączyński (UMK), Podążanie do źródeł: warszawska rezydencja all’antica księcia Stanisława Poniatowskiego

Dr Tomasz Dziubecki (PB), Eklektyzm w architekturze: narodziny zjawiska 

Prof. Tadeusz Bernatowicz (UŁ; PISnSŚ), Architektura klasycystyczna: wykorzystana szansa na okcydentalizację Wielkiego Księstwa Litewskiego

Dr Wioleta Brzezińska (Muzeum Wsi Kieleckiej; PISnSŚ), Klasycyzm na Wołyniu jako wyraz zamiłowania do sztuki antycznej na przykładzie wybranej architektury pałacowo-parkowej z początku XIX w.

Dr Emilia Ziółkowska-Ganc (UMK; PISnSŚ), Antyczne inspiracje w architekturze Warszawy epoki historyzmu 

Dr Piotr Czerkwiński (Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie), Inspiracje Egiptem w architekturze polskiej XIX i XX wieku

 

III.

Prof. Jurij Biriulow (Lwowska Narodowa Akademia Sztuki, Lwów; PISnSŚ), Dwie epoki inspiracji: motywy antyczne w sztuce lwowskiej z lat 1800-1840 i 1900-1939

Dr Agnieszka Świętosławska (UŁ; PISnSŚ), Zaskakująca (nie)obecność. Tematyka mitologiczna w twórczości artystów lwowskich I połowy XIX wieku.

Lidia Gerc (UMK; PISnSŚ), Motywy antyczne w sztuce Artura Grottgera   

Katarzyna Jarzyńska (UW), Neoklasycyzm w twórczości rzeźbiarskiej Jakuba Tatarkiewicza  

Dr Jakub Zarzycki (UWr.; PISnSŚ), Obrazy, wizerunki i dyskursy. Recepcja antyku w polskiej prasie ilustrowanej w latach 1859-1914 – projekt badań

 

22. 09. 2022

IV.

Dr Iwona Dorota (Uniwersytet w Mediolanie), Antyczny pejzaż Italii w epistolografii Zygmunta Krasińskiego

Prof. Agnieszka Bender (KUL; PISnSŚ), Baltassarre Odescalchi o antyku

Dr Dominik Ziarkowski (UE, Kraków; PISnSŚ), Antyk i wzorce klasyczne w historiografii artystycznej Józefa Łepkowskiego

Dr Mariola Kazimierczak (Musée national des châteaux de Malmaison et Bois-Préau), Arcydzieła sztuki antycznej z kolekcji Michała Tyszkiewicza

Pauline Walkiewicz (Ecole de Louvre), Starożytne greckie figurki z terakoty - od paryskiego rynku sztuki do polskich kolekcjonerów Jana Działyńskiego (1829-1880) i Michała Tyszkiewicza (1828-1897): źródło inspiracji?  

Dr Ewa Skotniczna (UPJP2) & dr Adam Korczyński (PAU), Zabytki starożytnego Rzymu na fotografiach ze zbioru Karola Lanckorońskiego jako przejaw kultury artystycznej przełomu XIX i XX wieku  

 

V.

Prof. Michał Haake (UAM), Symbolika obrazu „Jawnogrzesznica” Henryka Siemiradzkiego

Dr Maria Nitka (ASP Wrocław; PISnSŚ), Antyczne malarstwo wazowe jako źródło dla kompozycji idylli Henryka Siemiradzkiego

Dr Barbara Ciciora (MNK), Sielanki Henryka Siemiradzkiego - od wątków autobiograficznych do idei piękna

Dr Grzegorz First (UJP2; PISnSŚ): Między Egiptem a Rzymem. Kleopatra i inne wątki egipskie i wschodnie w malarstwie polskim.

Dr Dorota Gorzelany-Nowak (MNK; PISnSŚ), Rekonstrukcje antyku – dekoracje malarskie ścian w obrazach Stefana Bakałowicza

 

VI.

Prof. Krzysztof Stefański (UŁ), Motywy antyczne w architekturze polskiej początku XX wieku

Dr Filip Chmielewski (MNK; PISnSŚ), Motywy antyczne niedostrzegane...  "Antykizujące" godła międzywojennych krakowskich kamienic a "klasyczne" motywy w polskim malarstwie i grafice lat 20. i 30. XX wieku

Piotr Fałat (UKSW), Wzorce antyczne w architekturze Warszawy I połowy XX wieku (do 1939 roku)

Dr Błażej Ciarkowski (UŁ), Forum Marescialli. Wpływ imperialnego Rzymu na kształtowanie przestrzeni publicznej w Polsce lat 30. XX wieku

Prof. Yuriy Kryvoruchko (Zaporoski Narodowy Uniwersytet Techniczny), Antyczna tradycja we współczesnej architekturze sakralnej polsko-ukraińskiego pogranicza

 

23. 09. 2022

VII.

Dr Ewa Ziembińska (MNW; PISnSŚ), W poszukiwaniu porządku. Idea nowego klasycyzmu a polscy rzeźbiarze w Paryżu 

Łukasz Żuchowski (UW), Antyk Dunikowskiego? Problematyka wpływu tradycji antycznej w kontekście „Autoportretu. Idę ku Słońcu” (1917/1920)

Dr Piotr Chabiera (PISnSŚ), Konkurs na pomnik Księcia Witolda w Wilnie. Niezrealizowany projekt Ludomira Sleńdzińskiego w duchu nowego klasycyzmu

Dr Małgorzata Geron (UMK; PISnSŚ), Antyk i nowy klasycyzm w twórczości Tymona Niesiołowskiego.

Dr Katarzyna Bogacka (SGGW), Włoskie pierścienie biskupie z XX i XXI wieku w kulturze artystycznej Polski 

 

VIII.

Prof. Eleonora Jedlińska (UŁ; PISnSŚ), „Odys jestem, wracam spod Troi …” - Tadeusz Kantor i jego recepcja „Odysei”

Prof. Jerzy Uścinowicz (PB; PISnSŚ; SARP), Pomiędzy Grecją a Rzymem - idee antyczne współcześnie transponowane. Nowe teatry w Gardzienicach.

Dr Przemysław Kaniecki (UW), Tron Hadesa we ,,Wniebowstąpieniu" Tadeusza Konwickiego

Dr Grzegorz First (UJP2; PISnSŚ), Antyk w polskim filmie fabularnym. Od literatury i archeologii do obrazu (głos w dyskusji)

Joanna Wojciechowska-Kucięba (Lublin), Ornamentyka antyczna w filmie historycznym (Faraon, Quo Vadis)

 

IX.

Paulina Adamczyk (MNW; PISnSŚ), Terytoria antyku. Paradoks powozu Platona? 

Dr hab. Małgorzata Stępnik (UMCS; PISnSŚ), Sfinks i Gorgony. Psychoanalityczny "bestiariusz" we współczesnej sztuce polskiej

Dr Agnieszka Jankowska-Marzec (ASP Kraków), Wobec antyku: malarstwo Kingi Nowak.

Prof. Jan W. Sienkiewicz (UMK; PISnSŚ), Antyk i pop-art. Twórczość rzeźbiarska Michała Jackowskiego

Dr hab. Agnieszka Gralińska-Toborek (UŁ), Post-klasycyzm Igora Mitoraja

Prof. Teresa Grzybkowska (PISnSŚ), Meduza Igora Mitoraja

Zakończenie konferencji

 

PSSO PSSO

Ostatnie publikacje

SPRAWOZDANIE I BIBLIOGRAFIA / REPORT AND BIBLIOGRAPHY 2000-2015
więcej
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI POLSKIEGO INSTYTUTU STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA ZA 2016 ROK
więcej
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI POLSKIEGO INSTYTUTU STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA ZA 2017 ROK
więcej
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI POLSKIEGO INSTYTUTU STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA ZA 2018 ROK
więcej
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI POLSKIEGO INSTYTUTU STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA ZA 2019 ROK
więcej
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI POLSKIEGO INSTYTUTU STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA ZA 2020 ROK
więcej
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI POLSKIEGO INSTYTUTU STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA ZA 2021 ROK
więcej
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI POLSKIEGO INSTYTUTU STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA ZA 2022 ROK
więcej
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI POLSKIEGO INSTYTUTU STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA ZA 2023 ROK
więcej
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI POLSKIEGO INSTYTUTU STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA ZA 2024 ROK
więcej
SZTUKA I KRYTYKA 2025, NR 1
więcej
SZTUKA I KRYTYKA 2025, NR 2
więcej
SZTUKA I KRYTYKA 2025, NR 3 (150)
więcej
SZTUKA I KRYTYKA 2025, NR 4 (151)
więcej
SZTUKA I KRYTYKA 2025, NR 5 (152)
więcej
SZTUKA I KRYTYKA 2025, NR 6 (153)
więcej
SZTUKA I KRYTYKA 2025, NR 7-8 (154-155)
więcej
MAŁA SERIA NR 2
więcej

Ważna informacja

Zamknij
Ta strona używa plików cookies, aby ułatwić korzystanie z Serwisu. Jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej na temat plików cookies w Polityce cookies.